U had er meer van verwacht...

In uw bedrijf is reeds enige tijd geleden een ERP systeem geïnstalleerd. De logistieke processen lijken op het eerste zicht goed te draaien maar het ontbreekt u aan de juiste informatie om daar zeker van te zijn. Uw controllers kunnen niet op uw vragen antwoorden omtrent winstgevendheid van klanten, deelactiviteiten of afdelingen. Ze doorlopen elke maand een lange procedure om de boeken af te sluiten en uiteindelijk een P&L op te leveren, maar er is geen basis voor grondige analyse. Als er dan al deelresultaten zijn, dan sluiten deze niet aan met het totaalresultaat.

 

 

De gevolgen hiervan worden onderschat: door deze situatie is er geen correct zicht op de rentabiliteit, met mogelijk verkeerde kostprijzen, verkeerde prijszetting of onterechte (des)investeringen in klanten, producten, landen, fabrieken... In veel gevallen vertrouwen de managers van de verschillende afdelingen de cijfers niet meer, en beginnen een eigen rapportering op te stellen, die dan helemaal niet meer aansluit met de algemene P&L.

Er is dus een verlies aan vertrouwen in de cijfers en veel tijd en energie gaat verloren in de reconciliatie ervan.

 

 

U bent dan ook teleurgesteld in dat deel van het ERP pakket. Uw verwachtingen op gebied van rapportering waren hoger.

U dacht een overzicht te krijgen van KPI's en P&L's op deeldomeinen met knipperlichten daar waar het fout loopt.

U dacht ook dat deze informatie automatisch zou worden aangeleverd, en niet na dagen of zelfs weken manipulatie of interpretatie van cijfers.

Wat kan u hieraan doen?